20 t/m 12 september



Maandag 20 september 2010, 11 uur
Wachten op opening brug van Leffinge, richting Nieuwpoort
Intussen proberen de Weblog ietsiepietsie bij te werken


Zondag 19  september 2010
Snaaskerke
Intussen liggen we in Oudenburg, slechts een klein halfuurtje vanaf Paddegat


Zaterdag 18 september 2010
Paddegat
Niet dat het hier zo heet, maar we liggen vlakbij het Natuurreservaat Paddegat. Bij kilometerpaal 52,8 om precies te zijn. Een steiger die lijkt op een gelegenheid tot het opstappen in een rondvaartboot bijvoorbeeld. Een wachthuisje waar je kaartjes kan afrekenen en droog staan als het regent. Deze hebben we nu als fietsenstalling in gebruik. 

Oorspronkelijk wilden we een halte hiervoor stoppen, bij Stahlhille. Maar tot onze grote, en bij Jaap een hele grote ergernis, was deze compleet in beslag genomen door een groot oud vrachtschip, wat zo te zien ook al heel lang daar lag. Lekker gratis met electriciteit en water. En terwijl je daar  slechts 2x 24 uur mag blijven liggen.... Pissing voeren we verder. In de veronderstelling dat die daar voorlopig niet weg zou varen, lag daar misschien al maanden stil!  Maar dit plekje is ook leuk, alleen geen faciliteiten, verder prima. Weinig, heel weinig verkeer, wat fietsers en in de verte hoor je af en toe een trein. 
Na aankomst hier snel de fietsen van het achterdek gehaald omdat dit mooie weer als heerlijke uitnodiging werkte, om er flink op uit te gaan om bv het natuurreservaat te gaan bekijken. Het bord met Hoeve-ijs bepaalde de fietsrichting. Wat een ijsje voor twee euro, gigantisch groot, en heel lekker volgens Jaap. Verder het natuurreservaat zelf was wel mooi, maar echt iets bijzonders konden we er niet aan ontdekken. En als klap op de vuurpeil, werd de verrassing van de stopplaats hiervoor, de vracht/plezierboot was weg! Maar ja terugvaren? Nee, we blijven op ons stekkie, we hebben tenslotte onze eigen voorzzieningenh niet voor niks aan boord. 
We liggen nu nog in het Gent-Oostende kanaal, en straks gaan we links af richting Nieuwpoort. 






Vrijdag 17 september 2010Brugge
Waar gaan we heen vandaag? Richting Oostende? "Dat weet ik  niet, hier even 10 km verder is een steiger met water en elektriciteit. Als het leuk is, blijven we daar liggen!" Jaap aan het woord. 
Stenen en vooral mensen genoeg gezien. Rust!
Het weer is redelijk, frisjes, een ietsiepietsie zon en zo te zien geen wind. Gisteren toch nog even wat meer Brugge bekeken, 't is een mooi stadje, en zo te zien zorgen ze er goed voor. Dat wel maar ja, Volendam en Marken bezoeken we ook alleen maar als we buitenlands bezoek hebben.  En daar moet je die drukte aan toerisme mee vergelijken denk ik. Af en toe moet je er maar even niks van aantrekken en gewoon toch bezoeken. Net als waar we heen gaan zoals ons einddoel deze reis, Ieper. Is ook heel druk volgens de havenmeester. Je moet er vroeg zijn, het begint om 8 uur 's avonds en half acht uiterlijk moet je een plekje hebben, anders sta je helemaal achter aan. Hij heeft een hele schets gemaakt van precies waar. 
Nog even iets over deze haven, die is prima! De havenmeester ook. En vlak bij het centrum van Brugge. En dat was wat we wilden. En voor boodschappen kan je hier ook goed terecht. Wel met de fiets, een kilometer of twee ver, een gigantisch koopcentrum.Delhaize, GB, Colruyt, moem ze maar op!








Woensdag 15 september 2010
Allereerst iets heel anders dan een gewoon verhaaltje.
Het blijkt dat onze weblog via FireFox anders (=lees verminkt) gelezen wordt dan via Internet Explorer. Dit ben ik te weten gekomen via mijn lieve broertje/zwager Arnaud. Maar ik kan het zelf niet aanpassen en Google controle geeft ook niks vreemds aan. Ik doe het er dus maar mee en hoop dat sommigen via andere wegen, wel de juiste uitvoering kunnen volgen....


Brugge centrum


Gisteren een flinke wandeling door het oude Brugge gemaakt. Een prachtige stad met veel gerestaureerde gebouwen. Veel om te bekijken dus en daar waren we niet de enige in. Wat een drukte. Hele straten vol met terrassen, je kon hier en daar amper tussen ze door lopen en winkelstraten met de ene chocolaterie naast de andere. Een grote georganiseerde "eetschuur" noemde Jaap het, "met hier en daar wat oude stenen." En ik moet hem een beetje gelijk geven. Je loopt als een van de meute door iets moois, waar het zicht vaak verpest wordt door luifels en ander reclame en rijen  toeristen.  Wat zonde eigenlijk. De zon scheen en dit gaf  alles een vriendelijke aanblik. Als het regenachtig was geweest, hadden we ons beslist bedroeft gevoeld door wat eens zo mooi was. Nee, ik wilde graag Brugge bezoeken, maar zal dit zeker niet gauw weer doen. Zelfs de vaartochtjes per boot, waren volkomen aan deze tijd aangepast. Snel, veel bekijken en wegwezen. Ze raceten door de grachten en de mensen hadden volgens ons amper de tijd om iets echt waar te nemen. Maar ze konden in ieder geval zeggen dat ze in Brugge geweest waren. "So nice..." en ik weet niet hoeveel talen.Nee, niet mijn plek. Gelukkig dat er nog een klein kunstmarktje was, met hoe verzin je het, een vis markt ernaast, als een plaats waar je even rust kon nemen. 
Straks gaan we hier boodschappen doen, hopende wat geit producten te kunnen vinden.  We zoeken de grootste supermarkt op, ze zitten hier allemaal vlakbij elkaar, moet dus lukken, denk je dan.


Dinsdag 14 september 2010




























Brugge, Haven Coupure
Het was weer een hele hijs om hier te komen, even leek het kanaal een gezelliger aanblik te geven, maar uiteindelijk was het saai tot, ik dacht, Beerhem. Links en rechts alleen maar dijken waar je zelfs op ons achterdek boven op, niet over heen kon kijken. Maar na Beerhem werd het leuker, je kon wat zien aan landbouw en hier en daar wat kleine dorpjes. Allemaal aan het Van Gent naar Oostende kanaal. Gent hebben we "links" laten liggen Dat hebben we al een keer hiervoor gezien, en wij zijn niet zulke mensen om grote steden te bezoeken. Waarom Brugge wel? Ik wil het wel eens zien vanaf het water. En het moet net als Gent ook mooi en vooral oud
zijn, en we zijn er beiden nog nooit geweest.
We plakken er daarom ook een extra dagje aan. Donderdag gaan we
weer verder.

Maandag 13 september 2010
Sluis bij Schipdonk

Vanmorgen, ik lag nog in mijn warme bedje, hoorde ik om half zeven (!) de douche bij ons lopen. Jaap was zich aan het wassen. Hij had al plagerig gezegd, vijf uur is me te vroeg als het opkomend tij is. Maar zeven uur haal ik wel.... En inderdaad, zeven uur en Jaap stond aan het roer. Met een vaartje van weer ruim 13 km, schoten we vooruit. Dendermonde naar sluis van Merelbeke in twee en een half uur!
De Schelde vinden we maar een saaie rivier tot aan sluis Merelbeke. Daarna wordt het landschap ietsje vriendelijker. Er viel ergens naar te kijken. Gelukkig, ik was in ieder geval dat geloer op die digitale kaarten zat en nog meer die troep in het w
ater met het bijbehorende hout, balken dus.
Nu bij een piepklein sluisje, Sluis van Schipdonk gevraagd of we hier mogen overnachten aan de wachtsteiger. De sluismeester vond het prima. Het was 12 uur toen we vastmaakten en 5 uur varen vonden we wel intussen genoeg. En ondanks dat er nu redelijk veel scheepvaartverkeer is, is deze plek verder relaxed te noemen.

Vervolg Zondag 12 september 2010 Dendermonde
We hadden gelezen dat er een goede aanlegplaats zou zijn in Dendermonde. Een flink stuk voor een dag. We waren niet al te vroeg vertrokken uit Antwerpen, omdat het tij pas opgaand zou zijn aan begin van de middag en daar wilden wij van profiteren.
Wat overigens prima lukte, met een snelheid van ruim 13 km"vlogen"we de Schelde op. Nog niet in het begin, toen slechts 5 km, maar na een klein uurtje werd dat dus vele kilometers meer. Het enige wat ik vervelend vind van die snelheid , is dat je op een laat moment de ongerechtigheden in de rivier ziet. Een argeloze bos riet, blijkt in eens balken te bevatten en met veel gebonk worden die dan regelmatig "overwonnen" . Hopend dat de schroef het allemaal overleeft heeft.
Tegen zessen arriveerden we in Dendermonde, war drie aan elkaar geknoopte pontons een steiger vormde. Met de stroom achter je moet je snel de achterlijn zien vast te maken, als je niet andersom wil aanleggen. Dus in een keer raak en .... jahoor, perfekt! Vast! Terwijl het water van de Schelde voorbij snelde. Met de nodige troep erin.
Het clubgebouw was gesloten en zag er verlopen uit. Lijkt wel of het helemaal niet open geweest is de laatste tijd. Het electriciteitskastje suggereerde dat ook. Namelijk opengebroken waardoor je op de steiger nog steeds aan electriciteit kan komen. Water zagen we niet zo snel. En een havenmeester ook niet. En dat allemaal mogelijk gemaakt via Europees geld, dus weggegooid? In ieder geval hadden wij een prima plek hieraan.