30 september 2010

Donderdag
Haven van Ieper
Gisteravond dus naar de "Last Post" uitvoering geweest. Inderdaad  heel indrukweekend.
Om een indruk van deze happening te krijgen, klik dan op:
http://www.lastpost.be/en/x/1352

We hadden een mooi plaatsje uitgedacht, en konden het goed zien en horen, dat laatste is logisch onder zo'n gewelf.

Vooraan stonden we, een beetje in het midden, aangezien ik niet wist aan welke kant ze zouden gaan staan. Via Internet had ik een filmpje kunnen bekijken en wist, dat dacht ik tenminste, wat er zou gebeuren. Niet dus. Die Schotse Piper was er niet bij. Vond ik wel een beetje jammer. En wat een mensen, binnen 10 minuten van bijna niemand tot stampvol langs de kettingen en touwtjes als afzetting. En de beide toegangen tot de Meense Poort, waar dit allemaal plaats vond, en op het laatste moment afgesloten werden, vooral schoolkinderen, die konden nu ook ineens alles goed bekijken. Tussen de volwassenen in, was dat niks geworden. Slim!
Vandaag nog een rond Ieper doen, het is van wat wij gisteravond zagen, een prachtige stad. Even nog langs Delhaize en dan morgen weer richting Nederland.

29 september 2010

Woensdag
Haven van Ieper


De twee vaarwegen hierna toe, het Lokanaal, de IJzer en het kanaal van Ieper naar de IJzer, zijn heel fraai om te bevaren. Vooral die laatste. Daarin liggen twee sluizen, met een verval van plusminus 3,5 meter, nu omhoog, die werkelijk schitterend zijn. Begroeid, versleten en zo 100 jaar 'terug' in de tijd te plaatsen. Dus ook nog hand-bediend. Zelfs de Marifoon doet het hier niet, althans dat zei de sluismeester. Deze was trouwens een beetje ontstemd, omdat we, voor hem dan, zomaar uit het niets verschenen waren. Ik had al een keer of wat op kanaal 18 de sluis aangeroepen en een paar van die typische oproep toontjes gehoord, alleen een verdere reactie gaf dit niet. Even voor de sluis zagen we een auto die duidelijk van West Vlaanderen was rijden, en we gingen kijken of die bij de sluis gestopt was. En inderdaad, maar hij had niets met het bedienen van de sluis te maken. Hij kwam het plaatsen van oa twee prachtige, gloednieuwe, steigers bekijken. Controleren? Deze man was zo vriendelijk om de sluismeester te bellen. En niet veel later kwam deze. Maar een beetje mopperend. Waar we zo plots vandaan kwamen. Of we voortaan maar wilden bellen, telefoneren dus. Alsof we hier dagelijks voorbij komen. Maar, na ontvangst van twee euro, werd hij wat toegankelijker. En begon zelfs een gezellig praatje over Ieper, het werk aan de sluizen etc. te houden. Wie weet waar we hem uit 'los' gescheurd hadden.....
Enfin we liggen nu in de haven van Ieper. Met elekra en water op de steiger. Als je dit zo opschrijft lijkt het heel wat. Maar diezelfde steiger doet je als een eend waggelen als er over loopt. De waterkraan hangt aan een stuk touw, de ophanging is doorgerot, en het elektra doet het normaal, door zelfs een gewone stekker in het stopcontact steken.
Verder ziet het er hier niet uit, ze zijn het wel aan het opknappen zo te zien. Vooral de waterhuishouding, pijpleiding met een diameter van manshoogte, worden er geplaatst. De haven wordt daar terplekke ook uitgediepd, maar de haven-faciliteiten, zijn echt oud. Te oud. Misschien dat die op den duur met de revitalisatie van de omgeving hierin meegenomen wordt? Nu is het een treurige boel in een treurige omgeving, in een plaats met treurige bijzonderheden. Prachtig oorlogsmuseum en die "Last Post" die hier ten gehore wordt gebracht.
Voorlopig houden we ons met de was bezig, want dat is intussen een hele berg geworden, alles van een week of vier.

26 t/m 28 september 2010

Zondag 26 september
Haven van Veurne


Gistermiddag, eigenlijk de hele dag een wat troosteloze dag geweest. Regen en veel wind. Ik heb alleen de fiets gezien ’s morgens naar een Delhaize, die niet echt als een Delhaize zoals we die kennen, uitzag. Iets “extra’s” bij een tankstation, een shop en go winkel. Aan een voorbijganger gevraagd waar de “echte” Delhaize zou zijn, ja een kleine 15 kilometer verderop. Dat vonden we teveel, het regende intussen pijpenstelen en onderweg hadden we een Spar gezien. Gaan we daar toch heen? Wat een heerlijke herkenning van… ja wat eigenlijk. In die Colruyt raakte ik enigszins en Jaap helemaal ‘opgefokt’ van de chaotische indeling en opstelling. Voorbeeld: Bananen tussen het speelgoed. Allebei misschien in de aanbieding? Ik weet het niet. Gek werden we er van. Bij de Spar de meest ontbrekende artikelen gehaald. Niet alles dus, ik zoek nog naar roggebrood, voor mij, dit eet ik in plaats van ‘Duits’ brood en bouillon van het rund, graag met vlees erin, en gewoon beschuit. Ach, verhongeren zullen we de komende tijd niet. Alleen wat is het prijspeil voor eten hier hoog. De euro’s vliegen onze buideltjes uit. Gemiddelde 20% hoger dan in Nederland, denken we. Daartegen liggen we wel in een ‘gratis’ haven, die wel alle faciliteiten heeft, moet je alleen ‘even’ zoeken. Aangepaste steker kopen hier aan de overkant, om in het voor ons onbekende stopcontact op de steiger te kunnen steken, een chipkaart halen bij de info (waar?), gesloten op zondag(?, een heel lange slang en veel 50ct muntjes en ontzettend veel geduld hebben als je water wil tanken, in de sluis voor niks en razendsnel via een hele dikke slang, huisvuil alleen bij de sluis in te leveren, dat is een flink eind lopen als je zo’n grijze zak gebruikt en de kleine zakjes krijg je door de smalle opening in de straatprullenbakken echt daar niet in gefrommeld.
Jaap is nog wel wat rondjes gaan fietsen hier in de omgeving terwijl ik verwoede pogingen deed om de Internet verbinding die zo soepel verliep, aan de praat te krijgen. Nee hoor, over. Overbezet? Wie zal het zeggen, het signaal is intussen zo zwak dat de Realtek hem niet vast kan houden. Wil ik dus de weblog bij werken, wordt dat later op een of in een volgende plaats.
Vandaag willen we weer een klein eindje verder varen, eens kijken wat we daar weer gaan beleven. Het Lokanaal in.

Alveringem

Een plaatsje van niks, drie huizen en een kerk, zeiden we vroeger om aan te geven hoe klein. Het waren iets meer huisjes, ze hadden zelfs iets op een doorgaande weg af moeten zetten. Er was feest. (?) Twee opblaastoestellen voor de kinderen, drie gloednieuwe tractors en twee kroegen met wat stoeltjes buiten en een ontzettende hoop herrie. Wat er gevierd werd? Was niet te zien. Maar aan het druk doen van de mensen daar, was het heel gezellig zo te merken. We liggen nu aan het Lokanaal, wat we iedere keer LoKKanaal noemen, maar het wordt echt met een K geschreven en niet twee. Verder kan je nog discussiëren of het vaart of kanaal genoemd moet worden. Hangt een beetje af op welke kaart je kijkt. Om maar niet herinnerd te worden aan wat Jaap gisteren nog zei. Die maakte het nog gekker. Die noemde het Lokanaal een sloot. We zaten ons af te vragen hoe je vanuit de haven een weg kon zien, die er eigenlijk niet was. Onzin natuurlijk, het was een normale straat van een normale breedte, met een sloot ernaast. Althans zo formuleerde Jaap het. Nou bleek die sloot geen sloot te zijn, dat is het Lokanaal, kan je nagaan hoe smal het daar is. Maar dat ontdekte we pas toen we er voeren. Uiteindelijk viel het mee, maar als je een tegenligger hier hebt, krijg je het best een beetje benauwd. De vaargeul is niet breder dan zes meter. Daar naast gaat het vrij steil omhoog, dus passeer je iemand, zit je al gauw met je buik op de stenen, want de bedding bestaat daar voornamelijk uit. Gemetselde stenen! Vandaar dat de Belgen niets van Sputpalen moeten hebben, deze vernielen dus de bedding, zeggen ze. Ik weet niet of de RR dit wist toen zij daar voeren……
Verder hebben we nog een aardig tasje met bramen kunnen plukken. Voor in de yoghurt.
Vergeet nog iets. In Veurne ging Jaap een eindje wandelen en zag een bont geschilderd huis met de naam “Eldorado” in bordeelkleuren. Zacht rose, geel, rood, paars enz. Jammer genoeg had hij geen camera bij zich, want er stond ook op die gevel: PATAT! Wat ze precies hiermee aanprezen, was niet helemaal duidelijk, je kan je er alles bij voorstellen…….Had het best willen hebben als te gek plaatje voor het weblog.

Maandag 27 augustus
Alveringem

De naam van dit plaatsje doet ons denken aan Obelisk en Asterix verhalen. De namen van de omliggende gemeentes hebben soort gelijke namen: Wulveringem, Oeren en Vinkem. Het is ook niet zo ver van Frankrijk, misschien daarom denken we er aan.
De ochtend is met een stevige mist begonnen. 100 meter zicht, meer is niet. Deze steiger ligt dichtbij een doorgaande weg, maar ’s nachts merk je daar niets van. Hartstikke stil.
Vandaag, als de mist vertrokken is, gaan we naar sluis Fintele, onze toegang naar de rivier de Ijzer. Een regenrivier schrijft men. Kan dus van waterniveau snel wisselen. Ach wie de Doubt en de Saone in Frankrijk mee heeft gemaakt, kan dit geen nieuwe verrassingen geven…..denken we.


Dinsdag 28 sptember 2010
Aanlegsteiger bij Sluis Fintele.



Een sluisje met schuine wanden en een ponton voor de pleziervaart, deze sluis wordt nog met den hand bediend. Draaien om de sluisdeuren te sluiten cq te openen, en de schuiven in de deuren open of dicht te doen. Nog het ‘echte handwerk’dus. Om de hoek in de rivier de IJzer, de enige rivier die zijn oorsprong vindt in België, zogezegd dus een echte Belgische rivier. Met alle eigenaardigheden die het met zich meebrengt. Hoog en laag water, afhankelijk van wat er aan regenwater valt. We liggen hier vlakbij een restaurant, maar net als al die andere hiervoor, ook gesloten! Ze hebben nog wel een mogelijkheid geboden om aan elektra te kunnen komen.Een grote haspel op het bruggetje naar deze steiger. Jaap heeft gecontroleerd of er spanning op staat en dat is er maar…………….weer een andere stekker, eentje die we wel hebben om er in te steken maar niet om waterdicht af te kunnen sluiten. Gaan we in Ieper regelen, ’t lijkt net zo iets te worden als in Frankrijk, altijd verzonnen ze weer een nieuwe aansluiting voor de waterslang. Intussen hebben we daar een hele serie van verzameld. Moet blijkbaar nu ook voor het elektra gebeuren.Trouwens het restaurant zou ook voor water kunnen zorgen, hoe precies hebben we nog niet ontdekt.
Gisteren zagen we hier aan de overkant van de IJzer, een schoolklas met een natuurkenner, die we hoorden vertellen dat die regio daar geen boerderijen meer heeft, alleen maar grasland bestemd voor overwinteraars aan vogels. Geschat aan kilometers, zo’n zes kilometer bij 3 kilometer breed. Dat weet ik, omdat hij de afstand zei tot de drie kerken die je nog net kan zien.
Vanmorgen wat mistig, en midden in die wei een vlucht echte Wulpen. Vogels met een enorme kromme snavel. Lijkt wel onnatuurlijk, zo’n lengte.
Vandaag gaan we naar Ieper. Een uurtje of vier varen schat Jaap zo in. Dus niet te laat vertrekken.

25 september 2010 Veurne

Zaterdag
Haven van Veurne
Gisteren nog prima weer.

Storm en regen. 11 graden 's morgens. Blacky vond het ook maar niks vannacht, dus wij ook. Om 't uur kwam hij zich melden, met wat? We spreken nog steeds geen kattentaal, dus meelopen en kijken waar hij ons heen leidt, nou gewoon naar de bank en of we daar, het is midden in de nacht, maar even gezellig naast hem willen komen zitten. .... Mooi niet, weer naar bed en een uurtje later, daar stond hij weer en maar trekken aan mijn (tere) velletje om aandacht te krijgen. Toen heb ik de deur naar de slaapkamer uiteindelijk maar dicht gedaan en hij begreep het gelukkig. Intussen was het volgens mij al een uur of vier, en alle uren daarvoor dus weinig geslapen.
Gistermiddag hebben we inderdaad boodschappen gedaan bij Colruyt. Die super supermarkt. Nou groot is die inderdaad, echter de suggestie dat er ook veel en ruim te kiezen is, klopt niet. Wel goedkoop, alleen veel artikelen verpakt in veelvoud, waarmee de prijs ook omlaag gaat. Echter waar laat je al die groot verpakkingen om onze ( te kleine) boot. Dus dan enkel stuks en je keuzes aanpassen aan wat er is. En iets van enige logica zoals in Nederland waar je vaak een bepaalde indeling van goederen vindt, herken je hier niet. De supermarkt bestaat uit twee hallen, een gekoelde en nietgekoelde. Dat is hun indeling, en koud dat het in die koelruimte was, verschrikkelijk. Alles mag dan goedkoop en/of goedkoper zijn dan elders, maar we lopen straks toch met een lijstje van rest artikelen af te werken bij Delhaize. De duurdere kruidenier, in de hoop dat we daar de spulletjes die we nog missen zullen vinden. Bij voorbeeld Jaap zijn Coca Cola light cafeinevrij. Wat ons verder in Belgie is opgevallen, zijn de prijzen voor vis en aanverwante artikelen. Ontzettend hoog. De vis zeker 50% duurder.

24 september 2010

Vrijdag
Haven van Veurne, bij de Nieuwpoortsluis
België lijkt toch een land met veel vrije netten, beter gezegd, open netwerken, of te wel onbeveiligd te zijn. Sinds ik meer te weten gekomen ben over hoe Realtek, onze Internet antenne, krijg ik bijna elk gehucht of stad wel een verbinding met het Internet. Ook hier in Veurne.
Gistermiddag om, ik dacht 1 uur, kwamen we hier aan, en onze angst, nou ja angst, dat we aan zo’n mini steiger zouden moeten aanleggen, werd niet bewaarheid. Een prachtige langsteiger, op een hoek en dat gaf nog een extra voordeel. De generator kan hier blijven lopen, iets wat moet, aangezien we tot nu toe nog niet precies ontdekt hebben hoe we aan spanning (lees: electriciteit) kunnen komen. Grote ingewikkelde stekkers moet je hebben, maar voordat Jaap er eentje ging proberen aan te schaffen hier, keek hij of er wel stroom op de kast stond. En? Niks, nada. Later vertelde iemand dat je op het gemeentehuis, ja en waar is dat, een kaart moet gaan halen om deze in de kast op de steiger te kunnen steken en het leveren van stroom mogelijk maakt.
Trouwens we hadden weer eens extra mazzel, want we hadden deze plaats een uurtje later niet kunnen innemen, aangezien er toen een volgende Nederlander de haven in schoof.
We hebben gistermiddag ook nog even Veurne bekeken, vooral of er Wasserette zou zijn. Die was er, met nadruk op WAS, want deze is gesloten, voor altijd zo te zien. En navraag bij de plaatselijke Info leverde geen andere op. Ja, 20 km verder op…….Omdat we hier dus een Internet verbinding hebben, keek ik ook even naar de plaatsen waar we nog heen gaan, of daar misschien wel zoiets te vinden is. Ja, maar we schatten we dat we daar pas over een week zijn. Ach, net als vroeger, water koken, biotex erin, wat slipjes flink onderdompelen, een poosje laten staan zo en…………spoelen maar. Dat weten we toch nog wel?
Verder is Veurne op sterven na dood, wat een hoeveelheid aan gesloten winkels en bedrijven. Tientallen! Gelukkig wel een Colruyt, supermarkt hier vlakbij, en SUPER groot.
Dus vandaag boodschappen doen.
Het stadje is wel leuk om te bekijken, mooi marktplein en veel oude geveltjes.
Vandaag blijven we hier, morgen misschien weer verder. Het Lokkanaal in, smal en niet zo diep. Wordt weer spannend…..

23 september 2010

Donderdag 
Haven van Wulpen
Dubbele deuren in de getijdesluis
"Gravesluis bij Nieuwpoort"


Vanmorgen startte de dag met regen, terwijl we gisteren nog ’s avonds laat, nou ja laat, in ieder geval hebben we ons “diner” op ons bovendek met wijn erbij op gesoupeerd. Onder de Bimini, want het was werkelijk bloedheet ’s middags in de zon.

Toch nog even een plaatje vanmorgen gemaakt, onder de Bimini stond ik droog....
We liggen in Wulpen, een klein plaatsje vlak voor Veurne. Misschien zit er 4 a 5 kilometer tussen. Niet veel in ieder geval, Jaap is ’s middags op de fiets gestapt en er heen gegaan. Oa om te informeren of er water te tanken valt. Het antwoord is ja, wel op een lastige manier, via zo’n “te kleine” vingersteiger. Zo’n ongelooflijk wiebel ding. Goed dat hij even is wezen kijken, nu weten we hoe we moeten aanleggen, met de “kont” naar achteren. Iets wat we toch altijd een beetje lastig blijven vinden. Maar als er geen wind is, valt het misschien mee. Gek eigenlijk, thuis in onze eigen thuishaven, gaat Jaap net zo makkelijk voor als achteruit de box in. Maakt hem niet uit, met of zonder wind.
Jammer dat ik geen foto van deze aanlegplaats gemaakt hebt gisteren, toen de zon scheen.  Nu is het een beetje treurig met die regen zo. Maar verder is het wel een puike plek, ziet er gezellig uit zo met die, ja gisteren dan, fietsers die stoppen voor een picknickje of drankje. Het restaurant hier aan de overkant is gesloten, evenals de andere drie hier in het dorpje. Allemaal met vakantie, lijkt wel onderling afgesproken. Verder een bakker, slager of andere winkel hebben we hier niet gezien. Te klein? 

22 september 2010

Woensdag 


Haven van Nieuwpoort


Gisteren hebben we een heerlijke middag aan het stadje Nieuwpoort besteed. En afgesloten met de koop van een paar mooie visjes, Tong nummertje 6. dat laatste geeft het formaat aan van de vis. Het weer zat ook behoorlijk mee, was zelfs echt warm. Ruim 20 graden. De pier hebben bezocht en uitgebreid naar de vissers staan te kijken. Hengel, naast hengel, naast hengel, als er een iemand ietsje uit de richting van de rest vist, neemt die zo 10 lijnen van anderen mee. Wat ook regelmatig bijna gebeurde.Maar door die ongelukkige lijn over de andere lijnen stuk voor stuk heel te tillen, bleek de schade beperkt. Ook een schoolklas hebben we daar krabben zien vangen. We zagen een vrouw een aantal plastic emmers langs de railing plaatsen en zo nieuwsgierig als ik ben (volgens Jaap), wilde natuurlijk weten wat daar gebeurde. “Krabbetjes vangen,” zei ze en vertelde verder dat dit gebeurde door een stukje vis in een netje te klemmen en dan het water in te gooien. Op halen en kijken, heb je geluk, dan zit er eentje in, niks dan heb je pech.Etc, etc. Maar later zag ik waarvoor het echt diende. Een schoolklas kwam “vissen”. Wat een pret hadden die kinderen als er iets gevangen was. Trots liepen ze dan met zo’n beestje van de een naar de ander, voor die heen en weer zwaaiende poten helemaal niet bang of zo.
In de viswinkel hebben we ook twee “Maatjes”of te wel haringen meegenomen. Ze waren er dus wel! Als voorafje bij de borrel ’s avonds smaakte het prima.Die Tong trouwens ook.
Vandaag gaan we weer verder, richting Veurne. “Niet meer dan tien kilometer gaan we varen, “zegt Jaap. Een klein stukje dus, wel twee sluizen door. Getijsluizen las Jaap ergens. Tot dan hadden we geen flauw idee wat het inhield. Opzoeken dus. En? Drie uur voor en drie uur na hoog water wordt er geschud. Dat betekent voor vandaag zo na half elf weg. We hebben een Getijdeboekje gekocht in Antwerpen, eerst vonden we dit alleen maar voor “de weet” maar intussen hebben we er al een paar keer goed gebruik van gemaakt. Voorkomt toch wel verrassingen zo.

Nieuwpoort heeft verder een leuk marktpleintje met keurig nieuw gebouwde “oude” huisjes. De wereldoorlogen hebben hier behoorlijk huisgehouden. Bij dit marktplein staat een kerk en daar zag ik hoever terug iets gerestaureerd kan worden.De glas en loodramen waren, net als de rest behoorlijk vernield. Maar natuurlijk waren er stukken terug te vinden die als basis zouden kunnen dienen om die ramen hun oude glorie terug te geven. Nog nooit gezien dat men dat geprobeerd heeft. Uiteindelijk plaatst met dan in die kerken van die saaie glas en rood ramen. Hier niet. Duidelijk herkende je de stukken die oud en nieuw waren. Oud was oorspronkelijk, dus nog in kleur, nieuw was zwartwit. Het glas in hetzelfde patroon en afbeelding doorlopend. Heel verrassend om te zien.

19 t/m 21 september 2010

Zondag 19 augustus 

Oldenburg, Kanaal Plassendale-Nieuwpoort


Fraaie aanlegsteiger, zelfs soms Internet en ook Tv deze keer, bij Paddegat niet, en wat doe je dan zo'n hele avond...? Ik lezen, en Jaap, die gaat dan slapen.

Soms zie je de meest vreemde uitbouwen aan sommige boten. En deze bevatte wel heel iets bijzonders. Met hijskraan!


En het Internet deed het daar ook niet. Wel een fraaie omgeving.. Ook hier, maar ja hoeveel is het verder dan Paddegat. Halfuurtje dus, meer niet. Gelukkig plek, want ondanks dat het seizoen op zijn einde loopt, is er toch veel recratievaart. Vooral huurboten. En dus liggen de steigers zo rond vijf uur vol!
Ook hier. We hebben nog bezoek gehad van een man die aardappels en eieren aan ons wilde verkopen. Niet verkeerd, frisse eitjes dus gelijk maar 10 gekocht en een kilootje aardappelen. Dit laatste is niet echt nodig, maar ik wilde een “ietsje grotere order” plaatsen…..en het geweldige bedrag kwam op 2 euro 60. Vanmorgen meteen de eitjes geproefd, gegeten dus en wat altijd weer opvalt, een fris ei, dus niet eentje uit de supermarkt, stinkt nooit! Ruikt zelfs lekker.
Zondagochtend, menig fietser en trimmer zijn er al voorbij gekomen, terwijl een kerk op de achtergrond, zijn kerkgangers roept. En wij zitten nog de suffen en het is intussen half elf.
Gistermiddag nog een fietstochtje gemaakt, en wat opvalt is dat als het zaterdagmiddag is, je nooit een “kip”op straat ziet. Uitgestorven zijn die dorpjes dan. Toch wel heel anders dan in Nederland, in ieder geval in de Randstad waar wij wonen.

Maandag 20 september 


Snaaskerke bij de fietsbrug


Wat een slechte nacht hebben we achter de rug. Gisteravond, Jaap had het alarm ingeschakeld en ik meende halverwege de avond Hallo, Hallo te horen. Hoorde jij wat? Nee, jij, en dan pas ga je kijken en zie je buiten niks verontrustends. Ok, dan gaat het alarm wel af, de televisie staat wat hard en voor dat we ons iets realiseren en kijken, stopt het piepen en is alles veilig. Dan nog een keertje, gauw gaan kijken …niks. Maar dan horen we wel wat, een klaaglijk gejank van een kat. Katje blijkt later. Een hummeltje van een week of  6 tot 8 en krijsend om aandacht. Bakje eten gegeven en dat werd luid krijsend leeg gegeten. Wij naar bed. Maar dat klagende gemiauw stopte niet, hangen aan het toiletraampje, krabbelen aan de deur, alles werd in de strijd geworden. Bij het opstaan, lichtelijk gebroken, stond daar nu duidelijk zichtbaar een prachtig poesje voor onze deur.
Stond zo te springen, dat het angstig werd om naar te kijken. Het beestje kon door al die rare sprongen zo de plomp in duiken. Dus…..de deur open en zoef daar ging die naar binnen. Blacky keek er naar en vond het alleen maar interessant, meer niet. En het klein beestje wijkt geen moment van Jaap zijn zijde. Wat nu te doen? Meenemen? Dat is geen optie. Dus gaan we hebben brengen naar een van de huizen hier verderop. Daar komt die vast vandaan, denken we en hopen we. Of heeft iemand het beestje bij ons gedropt gisteravond, in de hoop dat we zouden bezwijken?

Volgens ons is dat vast zo gegaan. Nu moeten wij een nieuw huis zoeken. Misschien dat dit lukt een eindje verderop, en misschien komt die daar wel vandaan en is iedereen ineens heel blij.
Verder is het hier een nette steiger, met wel veel verkeer aan de overkant, maar gelukkig in de nacht weinig last van. Of hebben we het niet gemerkt vanwege de kat? Bij alles wat we deden, even plassen bv, stond die weer als een gek te blèren. Om triest van te worden.

Gisteren hebben we, we liggen vlakbij een fietsbrug, hiervandaan weer ons zo dagelijkse 10 kilometer tochtje gemaakt. We komen nog met een ijzersterke conditie, eentje zoals we nog nooit gehad hebben, dadelijk terug in Nederland.

Nieuwpoort
Intussen liggen we in Nieuwpoort, jammer genoeg wederom zonder Internet aansluiting,  aan een steiger die niet tot de makkelijkste hoort. Maar met wat geschuif en improvisatie, kunnen we er toch soepel op en af stappen. En de fietsen moeten er ook, vooral omdat ze niet zo zwaar zijn, redelijk makkelijk op de kant te zetten zijn.

Dinsdag 21 september 


Haven Nieuwpoort


Met de fietsen is het uitstekend gelukt. En zijn meteen Nieuwpoort gaan verkennen. Mij blijft de zee, vooral als die zo vlakbij is, trekken. Ik moet even met mijn voetjes door het mulle zand kunnen lopen en de zee proeven. Deze is nog steeds zout, gelukkig maar, stel dat dit anders zou zijn. Niet langs de zee, maar wel langs de ingang, zij er grote viszaken. Allerlei soorten vis, maar een gewoon “Harinkie” heb ik er niet zien liggen. Stiekem ging daar ik een beetje voor. Ook nog een blik geworpen op de garnalen, en hun prijs. Pittig hier, veel duurder dan op de markt in Nederland. Groter? Verser? We weten het niet, maar waarschijnlijk kopen we vandaag wel wat verse vis. Voor vanavond, lekker. Verder ziet de kust er hier net als bij ons uit. Hoge, saaie flatgebouwen. Honderden meters lang. Maar wel met uitzicht op zee!
En hier aan de overkant ligt Engeland!



20 t/m 12 september



Maandag 20 september 2010, 11 uur
Wachten op opening brug van Leffinge, richting Nieuwpoort
Intussen proberen de Weblog ietsiepietsie bij te werken


Zondag 19  september 2010
Snaaskerke
Intussen liggen we in Oudenburg, slechts een klein halfuurtje vanaf Paddegat


Zaterdag 18 september 2010
Paddegat
Niet dat het hier zo heet, maar we liggen vlakbij het Natuurreservaat Paddegat. Bij kilometerpaal 52,8 om precies te zijn. Een steiger die lijkt op een gelegenheid tot het opstappen in een rondvaartboot bijvoorbeeld. Een wachthuisje waar je kaartjes kan afrekenen en droog staan als het regent. Deze hebben we nu als fietsenstalling in gebruik. 

Oorspronkelijk wilden we een halte hiervoor stoppen, bij Stahlhille. Maar tot onze grote, en bij Jaap een hele grote ergernis, was deze compleet in beslag genomen door een groot oud vrachtschip, wat zo te zien ook al heel lang daar lag. Lekker gratis met electriciteit en water. En terwijl je daar  slechts 2x 24 uur mag blijven liggen.... Pissing voeren we verder. In de veronderstelling dat die daar voorlopig niet weg zou varen, lag daar misschien al maanden stil!  Maar dit plekje is ook leuk, alleen geen faciliteiten, verder prima. Weinig, heel weinig verkeer, wat fietsers en in de verte hoor je af en toe een trein. 
Na aankomst hier snel de fietsen van het achterdek gehaald omdat dit mooie weer als heerlijke uitnodiging werkte, om er flink op uit te gaan om bv het natuurreservaat te gaan bekijken. Het bord met Hoeve-ijs bepaalde de fietsrichting. Wat een ijsje voor twee euro, gigantisch groot, en heel lekker volgens Jaap. Verder het natuurreservaat zelf was wel mooi, maar echt iets bijzonders konden we er niet aan ontdekken. En als klap op de vuurpeil, werd de verrassing van de stopplaats hiervoor, de vracht/plezierboot was weg! Maar ja terugvaren? Nee, we blijven op ons stekkie, we hebben tenslotte onze eigen voorzzieningenh niet voor niks aan boord. 
We liggen nu nog in het Gent-Oostende kanaal, en straks gaan we links af richting Nieuwpoort. 






Vrijdag 17 september 2010Brugge
Waar gaan we heen vandaag? Richting Oostende? "Dat weet ik  niet, hier even 10 km verder is een steiger met water en elektriciteit. Als het leuk is, blijven we daar liggen!" Jaap aan het woord. 
Stenen en vooral mensen genoeg gezien. Rust!
Het weer is redelijk, frisjes, een ietsiepietsie zon en zo te zien geen wind. Gisteren toch nog even wat meer Brugge bekeken, 't is een mooi stadje, en zo te zien zorgen ze er goed voor. Dat wel maar ja, Volendam en Marken bezoeken we ook alleen maar als we buitenlands bezoek hebben.  En daar moet je die drukte aan toerisme mee vergelijken denk ik. Af en toe moet je er maar even niks van aantrekken en gewoon toch bezoeken. Net als waar we heen gaan zoals ons einddoel deze reis, Ieper. Is ook heel druk volgens de havenmeester. Je moet er vroeg zijn, het begint om 8 uur 's avonds en half acht uiterlijk moet je een plekje hebben, anders sta je helemaal achter aan. Hij heeft een hele schets gemaakt van precies waar. 
Nog even iets over deze haven, die is prima! De havenmeester ook. En vlak bij het centrum van Brugge. En dat was wat we wilden. En voor boodschappen kan je hier ook goed terecht. Wel met de fiets, een kilometer of twee ver, een gigantisch koopcentrum.Delhaize, GB, Colruyt, moem ze maar op!








Woensdag 15 september 2010
Allereerst iets heel anders dan een gewoon verhaaltje.
Het blijkt dat onze weblog via FireFox anders (=lees verminkt) gelezen wordt dan via Internet Explorer. Dit ben ik te weten gekomen via mijn lieve broertje/zwager Arnaud. Maar ik kan het zelf niet aanpassen en Google controle geeft ook niks vreemds aan. Ik doe het er dus maar mee en hoop dat sommigen via andere wegen, wel de juiste uitvoering kunnen volgen....


Brugge centrum


Gisteren een flinke wandeling door het oude Brugge gemaakt. Een prachtige stad met veel gerestaureerde gebouwen. Veel om te bekijken dus en daar waren we niet de enige in. Wat een drukte. Hele straten vol met terrassen, je kon hier en daar amper tussen ze door lopen en winkelstraten met de ene chocolaterie naast de andere. Een grote georganiseerde "eetschuur" noemde Jaap het, "met hier en daar wat oude stenen." En ik moet hem een beetje gelijk geven. Je loopt als een van de meute door iets moois, waar het zicht vaak verpest wordt door luifels en ander reclame en rijen  toeristen.  Wat zonde eigenlijk. De zon scheen en dit gaf  alles een vriendelijke aanblik. Als het regenachtig was geweest, hadden we ons beslist bedroeft gevoeld door wat eens zo mooi was. Nee, ik wilde graag Brugge bezoeken, maar zal dit zeker niet gauw weer doen. Zelfs de vaartochtjes per boot, waren volkomen aan deze tijd aangepast. Snel, veel bekijken en wegwezen. Ze raceten door de grachten en de mensen hadden volgens ons amper de tijd om iets echt waar te nemen. Maar ze konden in ieder geval zeggen dat ze in Brugge geweest waren. "So nice..." en ik weet niet hoeveel talen.Nee, niet mijn plek. Gelukkig dat er nog een klein kunstmarktje was, met hoe verzin je het, een vis markt ernaast, als een plaats waar je even rust kon nemen. 
Straks gaan we hier boodschappen doen, hopende wat geit producten te kunnen vinden.  We zoeken de grootste supermarkt op, ze zitten hier allemaal vlakbij elkaar, moet dus lukken, denk je dan.


Dinsdag 14 september 2010




























Brugge, Haven Coupure
Het was weer een hele hijs om hier te komen, even leek het kanaal een gezelliger aanblik te geven, maar uiteindelijk was het saai tot, ik dacht, Beerhem. Links en rechts alleen maar dijken waar je zelfs op ons achterdek boven op, niet over heen kon kijken. Maar na Beerhem werd het leuker, je kon wat zien aan landbouw en hier en daar wat kleine dorpjes. Allemaal aan het Van Gent naar Oostende kanaal. Gent hebben we "links" laten liggen Dat hebben we al een keer hiervoor gezien, en wij zijn niet zulke mensen om grote steden te bezoeken. Waarom Brugge wel? Ik wil het wel eens zien vanaf het water. En het moet net als Gent ook mooi en vooral oud
zijn, en we zijn er beiden nog nooit geweest.
We plakken er daarom ook een extra dagje aan. Donderdag gaan we
weer verder.

Maandag 13 september 2010
Sluis bij Schipdonk

Vanmorgen, ik lag nog in mijn warme bedje, hoorde ik om half zeven (!) de douche bij ons lopen. Jaap was zich aan het wassen. Hij had al plagerig gezegd, vijf uur is me te vroeg als het opkomend tij is. Maar zeven uur haal ik wel.... En inderdaad, zeven uur en Jaap stond aan het roer. Met een vaartje van weer ruim 13 km, schoten we vooruit. Dendermonde naar sluis van Merelbeke in twee en een half uur!
De Schelde vinden we maar een saaie rivier tot aan sluis Merelbeke. Daarna wordt het landschap ietsje vriendelijker. Er viel ergens naar te kijken. Gelukkig, ik was in ieder geval dat geloer op die digitale kaarten zat en nog meer die troep in het w
ater met het bijbehorende hout, balken dus.
Nu bij een piepklein sluisje, Sluis van Schipdonk gevraagd of we hier mogen overnachten aan de wachtsteiger. De sluismeester vond het prima. Het was 12 uur toen we vastmaakten en 5 uur varen vonden we wel intussen genoeg. En ondanks dat er nu redelijk veel scheepvaartverkeer is, is deze plek verder relaxed te noemen.

Vervolg Zondag 12 september 2010 Dendermonde
We hadden gelezen dat er een goede aanlegplaats zou zijn in Dendermonde. Een flink stuk voor een dag. We waren niet al te vroeg vertrokken uit Antwerpen, omdat het tij pas opgaand zou zijn aan begin van de middag en daar wilden wij van profiteren.
Wat overigens prima lukte, met een snelheid van ruim 13 km"vlogen"we de Schelde op. Nog niet in het begin, toen slechts 5 km, maar na een klein uurtje werd dat dus vele kilometers meer. Het enige wat ik vervelend vind van die snelheid , is dat je op een laat moment de ongerechtigheden in de rivier ziet. Een argeloze bos riet, blijkt in eens balken te bevatten en met veel gebonk worden die dan regelmatig "overwonnen" . Hopend dat de schroef het allemaal overleeft heeft.
Tegen zessen arriveerden we in Dendermonde, war drie aan elkaar geknoopte pontons een steiger vormde. Met de stroom achter je moet je snel de achterlijn zien vast te maken, als je niet andersom wil aanleggen. Dus in een keer raak en .... jahoor, perfekt! Vast! Terwijl het water van de Schelde voorbij snelde. Met de nodige troep erin.
Het clubgebouw was gesloten en zag er verlopen uit. Lijkt wel of het helemaal niet open geweest is de laatste tijd. Het electriciteitskastje suggereerde dat ook. Namelijk opengebroken waardoor je op de steiger nog steeds aan electriciteit kan komen. Water zagen we niet zo snel. En een havenmeester ook niet. En dat allemaal mogelijk gemaakt via Europees geld, dus weggegooid? In ieder geval hadden wij een prima plek hieraan.


Zomer-Herfst toer (vervolg vanaf 6 september)

Zondag 12 september 2010
Dendermonde

Antwerpen verlaten, dat doe je als je verder wil reizen, via de Royersluis. De meest onsympathieke soms meest lastige sluis. Dat zijn onze ervaringen met deze sluis tot nu toe. Maar, die waren altijd in het hoog seizoen, en deze keer in september, was iets onaardig of vervelends niet op te merken.Alles ging even soepel. We meldden ons aan en een kwartiertje later zouden we op geroepen worden. Die tijd moet je vol zien te brengen voor de sluis in een tamelijke drukke vaarroute. Maar het was zondag en van drukte was er geen sprake. Een vrachtschip en drie jachten was alles wat mee ging. Ooit hadden we na de zoveelste nare ervaring tegen elkaar gezegd, wanneer we weer hier zijn, gaan we vragen of we aan een vrachtschip mogen vastmaken. Want 1 lijn voor en 1 lijn achter vast gemaakt op de meters hoge wal, was niet bepaald succesvol. Ons schip dreef, tijdens het schutten, lees zakken alle kanten uit en aan lijnen hangen of op de motor bij sturen lukt van geen kanten. Maar zo'n gedachten lijkt leuk, alleen als een vrachtschip zelf vol zijn schroef aan heeft staan, en waar jij met te weinig vaart langs moet, zie je jezelf gelanceerd worden tegen de andere wal. Een jacht die dit toch deed, stond tijdens die actie doodsangsten uit. En dan zie je mensen met uitgestoken armen de klappen van hun schip tegen de walmuur proberen op te vangen. Ik kijk dan maar naar een andere kant, want zoiets kan ik niet aanzien. Het ging wonderbaarlijk allemaal net goed. En onze neiging om vast te maken aan dat zelfde vrachtschip, was meteen over. En uiteindelijk met onze 30 meter lijnen dubbel aangelegd, eentje voor en eentje achter , was het een eitje geworden.Even bij het naar binnenhalen van die sloot aan touw, dacht ik bij het laatste stukje, shit hij zit vast, zie ik ineens een breedgrijnzende sluiswachter naar beneden kijken op dat moment en volgt snel de rest van de lijn. De pestkop! Ik mag zoiets wel. Ik was er heel mooi ingetrapt. En Jaap die had alles op afstand gezien, en stilletjes toekeken. Die pak ik nog wel een keertje!
Deze keer voeren we met de digitale kaarten op onze laptop en dan vraag je ineens af hoe we dat toch een vorige keer deden met al die ondieptes. Of wisten we toen van niks en maakten we ons ook geen zorgen om aan de grond te lopen? Nu zit je bijna spastisch te kijken naar de dieptemeter en de pijl die jouw plaats exact aangeeft en waar je precies vaart. Dient zich een flinke ondiepte aan, dan ga je daar met misschien wel met een overdreven bocht
omheen. Terwijl je voorheen "gewoon" de rivier volgde.... Niet alle kennis maakt je zeker, soms veroorzaakt teveel aan, onzekerheid. Jaapdie op een gegeven ogenblik flink last van slaap kreeg en aan mij vroeg het stuur over te nemen, kreeg er de kriebels van en vroeg waarom ik zo heen en weer voer en niet gewoon rechtuit, terwijl ik dus 'gewoon' de rivierloop volgde! De digitaal aangegeven dan natuurlijk. Het kan best zijn dat ik het heel nauwgezet deed, een beetje minder kon misschien ook wel, maar het blijft een sport om een dieptemeter pieploos op de achtergrond te houden. Iets wat we ook altijd in de Biesbosch proberen, maar nooit lukt.

Antwerpen, Willemdok (11 september 2010)

Nog even de weblog bijwerken, zolang dat nog op een illegale Wifi kan. De legale, hierin de haven, krijg ik niet aan de gang. Weet er waarschijnlijk te weinig van. De Belgische kaarten heb dan ook alleen kunnen activeren, dmv een kabel die ik uit een kast moest halen. Wat mij niet in een keer lukte, ik kwam heel wat centimeters te kort. En op de aanwezige draaistoel krabbelen, kwam wel in me op maar kon de neiging gelukkig snel onderdrukken. Een grote pleister op mijn rechter scheenbeen vind ik eigenlijk al genoeg. Niet iets echt bijzonders hoor, maar ik viel bijna van het trapje af, greep me op tijd goed vast en stootte ongelooflijk hard mijn scheenbeen. Gevolg een schaafplek van een centimeter of vijf lang. Ik wilde onder een moeilijke hoek alleen maar een tafelkleedje pakken.....
Maar bij die kast met de PC en kabel, stond een klein jongen, leeftijd Floris (11?) denk ik, die er geen enkel probleem van maakte om omhoog te klauteren, bijna helemaal die kast in en op mijn instructies die stekker, cq Internetkabel uit de bewuste PC te halen. Alles met toestemming van de havenmeester hoor. Als de Wifi niet zou lukken, mocht ik altijd dat nog doen en aldus geschiedde. Volgens mij had dat joch zoiets nog nooit bij een PC gedaan, en heeft nu iets nieuws geleerd? Of zijn pa en ma daar blij mee zullen zijn.....Misschien juist!
Intussen wordt alles onderhanden genomen, de ramen, de vloer en de kattenbak. Daarna mogen we pas weg, vindt Jaap. Op weg naar Gent voor vandaag, hoewel dat in mijn ogen geen stukkie is om op een dag te doen. Ondanks dat we stroom mee zullen hebben.
Ons doel waar we uiteindelijk willen keren is Ieper. Keren bedoel ik de terugweg ingaan. Ieper ligt aan het eind van een stroom. Dus dezelfde weg als heen. Maar dat moet wel iets bijzonders zijn. Ieper bedoel ik, daar wordt elke avond, als het al donker is, de "Last Post"geblazen. Zo sfeervol, volgens zeggen dat je er kippenvel van krijgt.

Zaterdag 11 september 2010
39 Jaar GETROUWD!
Daar zaten we dan bij de Portugees in Antwerpen, te glunderen! De alcohol vloeide rijkelijk en de garnalen waren zoals altijd weer uitstekend. Onze avond kon niet meer stuk.


Als afsluiting namen we nog een Aqua Dente, als je het zo schrijft, een Portugees drankje wat ons in een keer zo terug bracht naar Setubal, onze camping daar eind jaren 80. Even kwamen de emoties flink "omhoog" maar wat hebben we zitten genieten.
Vandaag proberen we wat 'bij' te komen van die extreme uitspatting. Wat minder alcohol in ons lichaam....
De haven Willemdok, hier in Antwerpen heeft een enorme verandering ondergaan, zeker twee keer zo groot als vorig jaar. Heel het Willemdok is nu beschikbaar voor jachten. Grote en kleintjes, en de grotere passagiersboten moeten nu een andere, waarschijnlijk het Kattendok opzoeken. Dat is de haven waar je doorheen vaart om hier te kunnen komen. De mensen in deze haven vinden dat niet erg, aangezien die draaiende generatoren om electriciteit/stroom te blijven hebben, altijd 's nachts een ongelooflijke herrie maakten.
Trouwens de nieuwe bebouwing rond deze haven schiet ook al aardig op. Vooral de kade voor de haven ingang is een plaatje geworden. Je zou bijna vergeten wat een rotzooi het daar was, jaren terug.
Morgen willen we richting Gent gaan. Ik heb intussen de digitale Belgische kaarten nu ook op deze laptop staan, maar vraag niet wat dat aan zenuwen kostte. De nieuwe software, die Belgische, ruimde in keer al mij Nederlandse op! Weg, zo de prullenbak in. Als we in Nederland terug zijn, moet ik dat toch eens gaan vragen bij Stentec, hoe dat nou precies zit. Intussen staat de Nederlandse er weer wel op, ik heb het terug laten plaatsen van uit de Norton Prullenbak. Of het goed gegaan is, ik bedoel of de functie zoals de GPs, het ook normaal doet, weet ik niet. In ieder geval heb ik nu een combinatie van Nederlandse kaarten die zichtbaar vastgeplakt zitten aan de Belgische. Ben benieuwd hoe dat strak terug in Nederland gaat. Switchend van Belgie naar Nederland visa versa. Maar dat 'vermoorden'van de Nederlandse software vond ik NIET LEUK! Ik zag tijdens het laden vanaf de disk dat er 'iets'opgeruimd werd, maar zonder enige waarschuwing en/of vraag, ging het programmeren gewoon door.
Of heb ik tijdens deze laad-procedure iets gemist? Zoeken we op, als we terug zijn.

Vrijdag 10 september 2010
Kreekraksluizen, SNOEKBAARS!
Gisteravond zei Jaap dat hij hier een snoekbaars zou gaan vangen. Die heeft hij hier nog nooit aan de lijn gehad, ja voorns, van de dikke, die je heerlijk kan roken. En? Jahoor, gerookte paling op ons bordje en een stevige snoekbaars in de diepvries. Vanavond komt die niet aan de beurt, is de planning, dan eten we bij de Portugees in Antwerpen. Tenslotte is het onze 39 ste huwelijksdag en dag mag wel eens gevierd worden...!
Deze aanlegplek bij de sluis blijft een bijzondere, rustige en gelukkig tot nu toe altijd beschikbaar. We hebben trouwens buren gekregen, ook een recreant. Soms, en daar is deze steiger denken wij voor, komt er een groot Rijkswaterstaatschip. Maar ondanks dat die de hele steiger aan een kant in beslag neemt, blijft er nog aan de andere kant plek over. Alleen het op en afstappen met een hek aan die kant is wat lastiger.
Buiten is het wat mistig, hoop dat dit niet erger wordt. Het zicht is nu redelijk.

Donderdag 9 september 2010
BenedenSas

Regen, regen en nog eens regen. Was het gistermorgen. De grootste buien vielen net toen we in Dinteloord binnen AH liepen. Alles in de kasten laden en vakjes, en .... weg voeren we weer. Richting België. Nog even en dan wordt het weer zoeken naar een Internet verbinding, want dan kan ik niet meer per KPN dongel werken. En deze mogelijkheden worden toch steeds beperkter
, dat merk je echt, en moet je alsmaar sterkere antennes aanschaffen om die ene open Internet verbinding nog te kunnen vinden. Vroeger in Frankrijk met een gewone antenne geen probleem en nu hoor en lees ik dat dit bijna nul komma nul mogelijkheden biedt. Alleen nog via de officiële kanalen, bibliotheek, Internet cafe's en sommige havens.
Het zij zo. Intussen liggen we nu in BenedenSas een prachtige plek met een stilte, die je iedere dag wel zou wensen. Het enige geciviliseerde geluid, komt van de scheepsmotoren die hier in het Volkerak varen.
Komende of gaande van de Kreekraksluizen, daar waar wij vandaag heen gaan. We kunnen wel in een ruk door varen naar Antwerpen, maar waarom? Het is er ook duur om er te liggen, dus dat doen we niet langer dan noodzakelijk is. En bovendien is de sluis een van de beste plekken om Voorns te vangen. En dat wil Jaap nog doen voor we in België arriveren. Over vangen gesproken. Bij het jagen op een snoekbaars kwam er iets anders "voorbij" en hapte toe. Een paling van een METER, POLSdik. Wat nu? Je mag geen paling vangen, maar lijn doorknippen en laten gaan heeft ook geen zin, dan gaat die gewoon dood. Dus.....je raadt het al, die gaat dan toch maar, met een slecht geweten van ons, toch de rookoven in!

Woensdag 8 september 2010
Dinteloord

Gisteren onze tank weer vol met diesel gegooid. En inderdaad met een vriendelijk prijsje. 1,12 euro per liter, een cent meer dan in het voorjaar.Daar mogen we dus niet over klagen.
Het weer wel. Het regent weer eens pijpenstelen en we moeten boodschappen doen. Dat zal een flinke kledderboel worden, zeker op het moment dat alles weer binnen staat.
Even over gisteren, het weer leek slecht te starten, maar de weersvoorspeller hadden het gelukkig behoorlijk mis en werd het droog. Zo'n vaartocht over de Dintel krijgt dan meteen een "frans" tintje. Genieten dus. De Mandersluis was deze keer gesloten. Daar staat dat dit gebeurt ivm Blauw Alg. Hm? Nu nog blauw alg? Toen we bij het tankstation lagen en hierna informeerden, keek de man op zijn klokje en zei: "Ja!" Waarmee hij even later ons uitlegde dat het de tijd nog was en niet de aanwezigheid van Blauw Alg. Humor, dus.


Op de terugweg weer door de Mandersluis, ging een vrachtschip mee. Leeg, en wat een monster lijkt het dan zo vlak achter je. Het paste allemaal maar net in die sluis. We kregen van die visioenen dat als er een klep vooraan zit, open gaat en ons zo naar binnen "schuift". De sluiswachter moest zelfs nog even per marifoon aangeven, dat de achtersteven van dat schip ook 'binnen' was. En dat ze vast konden maken.Enig niveau verschil tijdens het sassen hebben we niet kunnen waarnemen. Maar ja daar was het toch niet voor? In de Mandersluis zag ik dat ze daar ook van die deuren hebben die met vloed zelfstandig, zonder besturing (?) dicht kunnen schuiven, beter gezegd draaien. Zo hebben we dat indertijd elders begrepen, als de sluisdeuren zulke vormen hebben. Namelijk driehoekig.


Stampersgat is het gisteren niet geworden, lag vol. Oa met een vrij groot schip van..... ja dezelfde Engelsman van het voorjaar. Uh, we dachten dat je daar maar maximaal 2x24 uur mocht liggen? Dus zijn we door gevaren naar Dinteloord en gaan we daar vandaag dus onze wekelijkse boodschappen doen.
Even was alles een beetje vertraagd, ook door het weer natuurlijk, je staat dat niet bepaald in de startblokken om die nattigheid in te gaan, nee er was ook nog een kleine interruptie: de ventilator van de waterpomp in de generator moest vervangen worden, gelukkig dat Jaap daar indertijd een alarm tegen oververhitting heeft ingebouwd. En zo blijf je de echte problemen voor.

Dinsdag 7 september 2010
Terheijden
Jaren geleden zeiden we al tegen elkaar: "Als we gaan wassen, begint het te regenen," En weer klopte dat. Tot gisteren nog prachtig weer, en nu? Het regent pijpenstelen en het is 11 graden buiten.
Onze route wordt voor vandaag voorlopig zo. 't Hangt allemaal een beetje af van hoe slecht het weer is cq wordt. Eerst
naar Dintelsas, diesel tanken. Ben benieuwd wat voor prijs we hier te zien krijgen. De laatste die we betaald hebben voor een liter, was 1,28. In Dintelsas is het vaak stukken goedkoper dan elders en de diesel is er altijd prima. Onze ervaring met lagere prijzen zijn niet altijd even vrolijk. De motor loopt dan hoorbaar anders. Niet dat ik dat hoor, maar daar ben ik ook niet zo technisch in.Jaap wel!
Van Dintelsas terug naar Stampersgat, via Dinteloord, want daar moeten we nog "even" onze voorraden aanvullen. Nu met eten dus. Ook een nieuw batterijtje voor mijn kleine camera. Wat heeft het lang geduurd voor we wisten waarom de AAA batterijen steeds zo snel leeg raakten. Dit blijkt niet zo te zijn, maar ergens, klein en behoorlijk verstopt, zit een piepklein batterij-celletje, wat aan vervanging toe is, blijkt. Niet dat we dit via een boekje vonden, want dat heb ik niet bij me. (Dat is nou net zo als waarom we vaak onze Franse woordenboeken bij onze Franse reizen thuis lieten.....Gewoon dom dus!) Nee, door nog eens de camera goed te bekijken en toen zagen we aanduiding voor zo'n knoopcelletje. Achteraf heel logisch dat zoiets in de camera zit, want hoe wil die anders de datum, tijd etc, vasthouden bij verwisseling van de twee AAA batterijen?


Maandag 6 september 2010
Terheijden in de haven


Niks uitslapen vanmorgen. Actie! Om half acht zou er een gigantische takelwagen komen om twee schepen , een grote en een piepkleintje, uit het water te halen. En omdat die huurprijzen niet misselijk zijn, stond hij er ook precies op die tijd gereed. Het schip waar het hier om ging, was gisteravond laat nog gearriveerd en paste hier mooi tussen ons en een schip wat ook een blijvertje is, in.
De boot, een knikspant geheel van RVS, voorzien van vier hijsogen, moest het water uit en ging zo hup, aan fikse kettingen omhoog, op een gereedstaande takelwagen. Het kleintje even later er achteraan, op een andere veel kleinere kar. Misschien heeft deze wel gebruik gemaakt van het feit dat die grote er uit moest.

Zondag 5 september 2010
Terheijden



Over deze dag wat het weer betreft, valt er niks te klagen. Zon, lekkere temperatuur en nagenoeg geen wind. Heerlijk. Maar wat hebben we een volle Br. Biesbosch gezien. Overal waar wat kon liggen, had men een plekje gecreëerd. Soms een anker uitgegooid, soms een lijn naar wat takken op de wal, of een schip tegen de wal en dan tien er tegen aan! Althans zo leek het. Voller kon volgens de Biesbosch niet worden. De verhalen die men ons deed, over hectiek tijdens de zomermaanden daar, zullen beslist niet overdreven zijn. Dat hebben we nu met eigen ogen kunnen aanschouwen. Langer konden we niet blijven, dit was eigenlijk te veel van het “goede”. Over enige geluidsoverlast hebben we niets te klagen. Buiten wat met kleine bootjes ’s middags wat “badkuipen”, racen dus, viel er niks te mopperen. En zelfs dat was maar heel even. Dus ondanks de vele mensen, honden en boten natuurlijk, was het nog steeds een heerlijk weekend te noemen.

Het vissen was wat minder. Te veel onrust.


Ons reisdoel is Vrijdag in Antwerpen, dus zijn we de Br. Biesbosch uitgegaan, deze keer wel erg stapvoets, in verband met de ondieptes, want het water was nu wel heel erg laag om “binnendoor” te gaan, maar het lukte dankzij de (hevig piepende) dieptemeter en de digitale kaarten samen.

Nu liggen we in Terheijden. Geheel weggedrukt in het groen. Morgenochtend vroeg komt hier een hijskraan wat bootjes uit het water tillen. We mogen blijven liggen, maar dan wel met onze “gat” in de struiken. Weggaan was niet zo’n optie, we willen nl. de was doen. En deze draaien intussen, het is negen uur in de avond, vrolijk. Wat we daardoor wel missen is de televisie. De schotelantenne staat nl ook tussen het gebladerte weggefrommeld. Maar morgen mogen weer naar voren En dan is de ruimte om wat ruimer te gaan liggen weer groter.