26 oktober 2010 Spieringsluis (Biesbosch)

Dinsdag
Spieringsluis

Vandaag naar Heenvliet, oa om morgen boodschappen te kunnen doen We krijgen bezoek, niet daar maar in Rotterdam. Wel pas Overmorgen! Ik had eerst geschreven morgen, zo zie je maar hoe je het overzicht in je eigen tijd zo langzamerhand geheel verdwijnt. Is dat erg? Ik denk van niet.
Gisteren hebben we een rondje, nou ja rondje, gefietst. Het was meer heen en terug, de weg liep aan het eind van deze landstrook tussen de Merwede en de Biesbosch in, dood. Het weer was prachtig wat de omgeving aan al zijn pracht nog beter deed uitkomen. Ik weet niet hoe te beschrijven, veel landerijen met hier en daar wat moerascultuur en heel af en toe een huisje. Zo wijds.
Ook nog aan educatie gedaan, we hebben het Biesbosch museum bezocht. Die blijven altijd leuke en interessante dingen verzamelen en in kaart brengen. Als ik dingen lees en foto’s bekijk, die over dat “vroeger” gaan, ben ik blij dat ik nu leef. Wat een armoe. Wat een kou. Wat een ellende. Hoe oud zouden die mensen worden? 40, 50 jaar maximaal? Waarom ga ik dan naar zo’n museum, denk ik dan. Je komt er, althans ik, zo depri uit. Nu ging het over de beroepen die men toen had, zoals rietsnijder en plaggensnijder en wat er met die produkten allemaal gedaan werd. Ze hadden daar ook allerlei oude land-, beter gezegd, waterkaarten van 5, 6 honder jaar terug. Dat vind ik wel altijd wel leuk om naar te kijken. Heel interessant om te zien hoe water zich een weg zoekt en blijft zoeken. Zo te zien is er nu veel meer water dan ooit. Nu zoet, toen brak?